Kom igang med Crossfit!

CrossFit er en form for trening som har blitt svært populær de siste årene. Hvorfor er ikke lett å svare på, men kanskje vi har blitt lei av de klassiske treningsformene? Her får du litt grunnleggende innsikt i denne typen trening, som skal være svært effektiv for alle, både nybegynnere og godt trente!

CrossFit: Funksjonell trening

Så hva er CrossFit, da? Jo, det er noe som kan kalles funksjonell trening. Funksjonell trening betyr at i tillegg til å trene styrke, trenes og utvikles kroppen bevegelse, balanse og koordinasjon. Dette oppnås ved å gjøre øvelser som aktiverer mange forskjellige muskelgrupper samtidig. Det er på dette punktet CrossFit og klassisk styrketrening skiller seg mest fra hverandre. Tradisjonell styrketrening fokuserer mer på å isolere enkelte muskelgrupper i hver øvelse, mens i CrossFit bruker vi mange frie vekter som kettlebells og vektstenger. Treningsmaskiner bruker man ikke i det hele tatt. Det er stort fokus på å oppnå optimal helse ved hjelp av riktig kosthold og trening, og før man kan oppnå koordinasjon og kroppskontroll må man først opparbeide seg muskler og kondisjon.

CrossFit og funksjonell trening er basert på at du skal utføre øvelsene med naturlige bevegelser. I hverdagen er det nemlig ikke ofte vi utfører aktiviteter der vi kun aktiverer en muskel av gangen, vanligvis er mange muskler delaktige når vi gjør en bevegelse. Derfor er dette en mer naturlig treningsform. Men det å trene Crossfit er både utrolig effektivt og utrolig tungt! Treningen tar vanligvis ikke mer enn 30 minutter. Øvelsene blir utført på tid, f.eks. må du utføre et visst antall repetisjoner før tiden er ute, eller så må du gjøre et visst antall repetisjoner av en øvelse så fort du kan. Treningsopplegget er hardt, og man har derfor ikke behov for lange økter for å bli i bedre form. Ved at du alltid jobber mot tiden, er det lett å se utviklingen og fremgangen din!

Et annet viktig aspekt i treningen er variasjon. Du vinner ingenting på å falle inn i en rutine, så det er viktig å variere treningen med forskjellig tid og ulike øvelser. Prøv å holde pulsen oppe gjennom hele treningen, selv om det er tungt. Det er også bra for hjertet. Om du trener CrossFit, blir den tiden du bruker på trening, svært effektiv, og du har mer tid igjen til å gjøre andre ting enn å trene.

Dersom du er interessert i denne treningsformen, foreslår vi at du undersøker hvor du kan finne din nærmeste CrossFit-senter og ta kontakt med dem. Det kan være akkurat det du trenger for å komme i gang med riktig trening! Trenger du litt ekstra motivasjon? Kjøp deg noen nye treningsklær før du setter i gang. Lykke til!

Dette innlegget ble publisert i Helse & skjønnhet og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.