Julehandelen på nett øker

En undersøkelse gjort i 9 europeiske land av brittiske Centre for Retail Research på oppdrag fra Kelkoo, viser at julehandelen i Europa vil stige med bare 1,4% i forhold til i fjor. En europeisk familie har i gjennomsnitt et julebudsjett på €605. Den samlede veksten er lav, men for e-handel er det derimot forventet høy vekst. Julehandel på nett vil trolig øke med 17,3%.

Julegaver står ikke uventet for den største posten på julebudsjettet. 57% av budsjettet vil i år bli brukt på julegaver i Norge. Vi ligger omtrent på gjennomsnittet for hele Europa, som er på 56,79%. Norske husstander vil i gjennomsnitt bruke €154 (kr 1192,-)  (24.6% av julebudsjettet) på netthandel, mens Europa til sammenligning vil ligge på €138 (kr 1068), som tilsvarer 22.8%.

Det er engelske konsumenter som kommer til å bruke mest penger på julegaver i år. UK vil bruke €784 per husstand, fulgt av Sverige (€648), Tyskland (€630) . Norge havner på 4. plass med €629. Kun når det gjelder kosmetikk, vil Norge bruke mer penger enn de andre europeiske landene.

Undersøkelsen viser det at forbrukerne har blitt tryggere på netthandel og at de ser etter rimelige og praktiske løsninger for shopping. Forbrukerne begynner virkelig å se fordelene av e-handel, som både gir fleksibilitet, mulighet til å handle billigere, og få varene levert på døren.

Finn de beste prisene på elektronikk, underholdning, mote, reiser og mye mer på Kelkoo og bli ferdig med julegavehandelen i god tid før julestria setter inn.

Dette innlegget ble publisert i Hjem & hage. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.