Få tid til å trene

Hvordan får du tid til å trene i en travel hverdag? Jeg sliter med det selv. Enten er det jobb, eller så er det barna som hindrer meg fra å komme i gang.

Å trene gir så mange fordeler, at det burde være lett å motivere seg! God fysisk form, mer overskudd, mulighet til å spise mer av det man liker, sterkere skjelett, mindre fare for livsstilssykdommer, osv. Så hvorfor er det så vanskelig å motivere seg alikevel? Som regel er det mangel på nettopp overskudd som gjør at treningen utgår.

Kom i form

Foto: cumi&ciki

Nå har jeg meldt meg på et treningsstudio som ligger rett ved jobben, noe som gjør at jeg har mulighet til å ta meg en rask  tur på trening i lunchen eller før/etter jobb. Dette har fått meg i gang igjen, heldigvis. Men likevel trenger jeg en god del viljestyrke for å komme meg på trening.

Det er dessverre ofte lett å nedprioritere treningen når jobben eller familien krever mye, eller når du er trøtt og sliten av for lite nattesøvn. Men dersom du vil ha overskudd til å takle den hektiske hverdagen, er det en god ide å sette av tid til nettopp trening.

7  gode råd for å få tid til trening:

  1. Sett av minst et par faste dager i uka
  2. Velg en treningsform som du syns er morsom
  3. Tren før jobb – så er du ferdig med det
  4. Bli med på motivasjonsprogrammer, som konkurranser på treningssenteret
  5. Skaff deg en treningspartner
  6. Fortell noen hvor ofte du skal trene – det er vanskeligere å skulke når alle ser det
  7. Ikke begynn for hardt – hvis du ikke har trent på en stund, kan 3 ganger i uka være et vanskelig mål å nå. Sats på 2 ganger pr uke og øk til 3 etterhvert.

I tillegg til å trene faste dager i uka, kan du også forbedre formen gjennom å gjøre morsomme aktiviteter der du bruker kroppen i fritiden. For eksempel dra ut på tur i naturen sammen med venner eller familien, enten til fots eller på sykkel.

Har du flere gode tips? Del dem med oss!

Dette innlegget ble publisert i Helse & skjønnhet og merket med , . Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.